01 oktober 2019

Zilveren Bruiloft – 27 september 2019

Muziek maken samen met J.S. Bach zelf!

Een muziekvoorstelling om nooit te vergeten

Het zal je maar gebeuren: je krijgt een uitnodiging voor het Zilveren Bruiloftsfeest van de grote J.S. Bach! Afgelopen vrijdag gaven zo’n vierhonderd basisschoolleerlingen uit Zeist gehoor aan deze uitnodiging. Leerlingen van de Comeniusschool, De Sluis en de Rehobothschool vierden samen met een aantal leden van de muzikale familie Bach dit 25-jarig huwelijksfeest, in een vrolijke voorstelling van Ars Musica.

Eén basisschoolleerling mocht de rol spelen van Johann Christian, de jongste telg van de familie die met zijn hele schoolklas naar het feest was gekomen. Muisstil genoten de kinderen van de verhalen van de jubilerende componist: hoe verschrikkelijk duur de koffie was, dat hij ruzie maakte met het kerkbestuur, en heel veel muzikale kinderen had. En wat kon zijn vrouw Anna supermooi zingen! De kinderen leerden spelenderwijs hoe knap de muziek van Bach in elkaar zit. Samen met de familie Bach zongen ze een feestlied, waarbij iedereen door elkaar heen zong en het toch prachtig klonk. Ze luisterden naar een fuga waarin het wijsje ‘Lang zal hij leven’ verstopt zat. En natuurlijk eindigde de voorstelling met een vrolijk slotlied en een traktatie van de grote J.S. Bach zelf.