Interview

14 mei 2019

‘Verboden Noten’ – Mijn Verhaal

15 juni vindt in de broedergemeente in Zeist een bijzonder concert plaats. Soloblazers uit het Ars Musica orkest zullen een programma brengen met verboden muziek uit de Tweede Wereldoorlog: “Verboden Noten”. Wij spraken met Jenneke de Jonge, hoornist bij het Ars Musica orkest en stelden haar een aantal vragen over dit bijzondere programma.

Kun je in het kort vertellen wie je bent en wat je zoal doet?
Ik ben Jenneke de Jonge en ben hoornist bij Ars Musica. Ik woon in het prachtige Utrecht en ben vaste hoornist bij het kamermuziekensemble De Bezetting Speelt. Ik ben freelancer, dit betekent dat ik niet vast bij een orkest zit maar elke week bij een ander orkest of project ingehuurd wordt. Zo speel ik aankomende maand bijvoorbeeld in het Brussel Philharmonic, het Nederlands Philharmonisch Orkest (Les sacre du printemps!!) en bij Sinfonia Rotterdam. Naast klassieke muziek word ik vaak gevraagd om filmmuziek in te spelen in de studio en vinden sommige bandjes het gaaf om er af een toe een hoorn bij te hebben, denk aan The Slow Show en Kensington. Naast het spelen geef ik elke week een aantal uur les. Ik heb 16 leerlingen en ben verbonden aan het Kunstenhuis de Bilt- Zeist als hoorn en trompetdocent.

Waar komt je passie voor muziek vandaan?
Mijn passie voor muziek heb ik vanuit mijn familie meegekregen. Mijn vader is kerkorganist en mijn moeder speelde in de fanfare ‘De Bazuin’ in Ommen. Deze fanfare is opgericht door mijn grootvader die zelf de grote trom bespeelde. Toen ik een rechtenstudie deed in Groningen kwam ik in aanraking met klassieke muziek via de studentenorkesten Bragi en Mira. Dit heeft mij mede doen besluiten direct na deze studie naar het conservatorium te gaan. Er is namelijk niets mooiers dan hoorn spelen in een (symfonie)orkest. Daarom wil ik jong en oud aanraden om toch maar eens een instrument op te pakken. Er zal een wereld voor je opengaan!

Wat is wat jou betreft de boodschap van dit programma? Wat willen jullie het publiek meegeven?
Muziek is van iedereen en iedereen zou er recht op moeten hebben, wie je ook bent en wat je ook gedaan hebt. Daarom vind ik het onbegrijpelijk dat bepaalde machthebbers in de oorlogsjaren konden bepalen wat er wel of niet op de radio en in het theater mocht klinken en dat joodse musici en componisten ontslagen en geboycot werden. Als mensen iets meer naar Chopin hadden geluisterd waren ze misschien wat aardiger voor elkaar geweest.

Welk van de gespeelde stukken wil jij het liefste met het publiek straks delen?
Kurt Weill is een van mijn favoriete componisten. Zijn tweede symfonie is echt gaaf om te spelen, ook als hoornist. Daarnaast ben ik een groot fan van opera en heeft hij echt een aantal gave opera’s en theaterwerken geschreven. En yes, wij gaan een aantal deeltjes uit ‘The Threepenny Opera’ voor jullie spelen.

Verboden Noten | 15 juni 2019 | 20.00 uur
Evangelische Broedergemeente Zeist
Ars Musica Blaaskwintet
Klik hier voor kaarten