Aanbod educatie

Ars Musica ziet het als een kerntaak zoveel mogelijk jongeren en ouderen met klassieke muziek in aanraking te brengen. Educatie is daarom één van onze hoofddoelen. We ontwikkelen voorstellingen voor het primair en voortgezet onderwijs en verzorgen interactieve lessen.

In deze voorstellingen en lessen staan componisten of (buiten)muzikale gebeurtenissen centraal die op sprankelende manier dicht bij de leerlingen worden gebracht. Deze programma’s kunnen door scholen worden afgenomen. Informeer hiervoor naar de prijzen en mogelijkheden, we denken graag mee!

Primair onderwijs

De Vogelvrije Viool
In de voorstelling De vogelvrije viool ga je op reis door de tijd. Jouw reisgenoot is een eeuwenoude viool. Onderweg maak je kennis met zijn bouwer, wereldberoemd in de 17e eeuw. Maar in de 21e eeuw blijkt deze Italiaan een lastpak te zijn. Of valt dat toch wel mee…?

Deze voorstelling is geschreven voor basisschoolkinderen uit de bovenbouw. Zij horen in deze voorstelling delen van een aantal werken voor strijkorkest uit verschillende stijlperioden. En vertellen de vioolbouwer, concertmeester en dirigent het verhaal van de viool.

Bachs Zilveren Bruiloft
Deze voorstelling is speciaal voor basisschoolkinderen uit de bovenbouw. Met een kleine bezetting van vier Kamerkoorleden, een klavecinist en een celliste wordt het vijfentwintigjarig huwelijksjubileum van Johann Sebastian Bach en zijn vrouw Anna Magdalena uitgebeeld.

Deze voorstelling is vooral erg educatief omdat de kinderen bij het spel betrokken worden en zo hun eigen muzikale inbreng hebben. De voorstelling kan op één dag tot wel drie keer opgevoerd worden en is goed te combineren met een avondconcert van De Familie Bach.

Wij bouwen een orgel
Hoe bouw je een orgel? Hoe werken orgelpijpen en registers? In een educatief concert laten de zangers van de Ars Musica Koorschool zien wat er allemaal komt kijken bij het bouwen van een orgel. Aan het eind klinkt het gebouwde orgel met zijn verschillende registers in volle glorie. Wij bouwen een orgel is voor kinderen vanaf 4 jaar, maar ook volwassenen worden uitgenodigd dit muzikale spektakel mee te maken.

Viva Vivaldi
Deze educatieve voorstelling voor het hele gezin geeft een inkijkje in het bijzondere leven van de Venetiaanse componist Antonio Vivaldi, ‘de Rode Priester’. Als priester diende hij in de kerk en tegelijkertijd was hij werkzaam als musicus. Hij componeerde diverse werken voor het koor van het lokale meisjesweeshuis. Deze bijzondere combinatie van verschillende werkzaamheden zorgt voor een grote dynamiek in zijn leven.

De rode draad in de voorstelling is de muziek van Vivaldi’s meesterwerk Gloria. Vivaldi werkt aan de realisatie ervan en tegelijkertijd is hij druk bezig om een goede uitgever te vinden voor zijn werk. De vraag blijft: hoe houdt Vivaldi al deze ballen in de lucht?

Voortgezet onderwijs

Calvijn en de psalmen
Dit project is bedoeld voor havo- en vwo-leerlingen met CKV. Vijf leden van Kamerkoor Ars Musica schetsen in één lesuur, begeleid door een luitist, de ontwikkeling van de kerkmuziek tot en met omstreeks Calvijn. Zo krijgen de leerlingen een beeld van de liturgische en harmonische veranderingen en kunnen ze de psalmen plaatsen binnen de geschetste context. Bijzondere koormuziek wordt daardoor dichter bij de belevingswereld van jongeren gebracht.

Romantiek
Dit betreft eveneens een project voor havo- en vwo-leerlingen met CKV. Bijzonder aan dit project is dat het zowel de muziek als de schilderkunst omvat. De leerlingen krijgen uitleg over en voorbeelden uit de liedkunst in de romantiek, waarbij een professioneel kunstenares een schilderij maakt naar aanleiding van het gezongene. De leerlingen gaan ook zelf actief aan de slag met muziek en kunst. Dit maakt ‘Romantiek’ tot een bijzonder interactief programma.

Verboden Noten
Soloblazers uit het Ars Musica Orkest brengen verboden muziek tijdens de Tweede Wereldoorlog dichtbij. De zogenaamde ‘entartete Musik’ duidde in het totalitaire Duitsland van de jaren ’30 alle muziek aan die in de ogen van nazi’s moreel en politiek verwerpelijk was. Voor het eerst in de mensheid was ras bepalend voor de vraag of muziek goed was.

Aan de hand van een verteller laten de muzikanten de leerlingen kennismaken met deze Verboden Noten en het verhaal achter deze noten en componisten. Na deze aangrijpende voorstelling luisteren de leerlingen nooit meer op dezelfde manier naar klassieke muziek.

‘Bachs Zilveren Bruiloft’

Je digitale reisgenoot: overzichtelijk en relevant.

Maak het jezelf gemakkelijk en probeer onze nieuwsbrief.

.