Subtiel spectaculair Sweelinck

Baad in de glans van de Gouden Eeuw

Onze nationale historie zit vol wereldberoemde schilders, maar in de sectie ‘componisten’ steekt er één met kop en schouders boven allen uit. Jan Pieterszoon Sweelinck werd terecht de Orpheus van Amsterdam genoemd, met een invloed op het muziekleven dat ver voorbij de landsgrenzen reikte.

In 2022 laten we horen waarom zijn muziek, 400 jaar na zijn overlijden, nog steeds levend is. Uit zijn bekendste vocale werken, 150 psalmen, maakten we de mooiste selectie.

Hierin hoor je de magnifieke kracht van Sweelinck: de geniale architectuur die hij zijn composities geeft. Dat deze grootsheid geen drempel voor ons hoeft te zijn, is logisch: Sweelinck schreef veel werken voor uitvoering in huiselijke kring. Zijn eerste muziekboeken droeg hij op aan de acht vooraanstaande Amsterdamse muziekminnaars uit het Collegium Musicum waarover hij de leiding had. In het voorwoord zinspeelde Sweelinck op de bijeenkomsten van dit muziekgezelschap: ‘Zoals u gewoonlijk bijeenkomt, en uw stemmen voegt in een zoet muziekconcert, komt nu deze muziek die ge al zo vaak gezongen hebt, u wederom toe, met uw naam op de voorpagina.’

Geniet van de schoonheid van eenvoud. Verbaas je over de rijkheid in klank van onze zangers, luitist en klavierspeler. En begrijp waarom Sweelinck – nog steeds – onze nationale trots is.

Subtiel spectaculair Sweelinck

Ars Musica Kamerkoor