De vogelvrije viool

Klanken van een zwoele zomerdag

Dat moment van de dag, waarin je – een beetje loom van de warmte – onbekommerd geniet van de basale dingen van het leven. Een briesje, het ruisen van bomen, de zangerige lijn van een leeuwerik.

Met dit natuurbeeld begint The Lark Ascending, een stuk voor viool en orkest van de Brit Ralph Vaughan Williams. De vioolsolo beeldt op virtuoze wijze zowel de roep als de vlucht van de vogel uit. Leeuweriken stijgen al zingend tot grote hoogten om daarna in stilte weer neer te dalen.

Precies 100 jaar geleden, op 14 juli 1921, klonk het werk in de befaamde orkestversie voor het eerst. Een recensent van The Times schreef: ‘It dreamed itself along’. In datzelfde concert werd ook het Concert voor twee violen van Johann Sebastian Bach uitgevoerd. Deze verfrissende combinatie laten we opnieuw horen.

Ook in 1921 ging in Parijs Pastorale d’été (Zomerpastorale) van de Zwitsers-Franse componist Arthur Honegger in première. Hij schreef het tijdens zijn vakantie in de Zwitserse Alphen en het was een van zijn eerste successen. In de partituur schreef hij een citaat van de schrijver Arthur Rimbaud: ‘Ik heb de zomerdageraad omarmd’.

Met de Humoreske voor blaaskwintet van Alexander Zemlinsky sluiten we dit toegankelijke, zonovergoten programma af met een glimlach.

Concertprogramma

Ralph Vaughan Williams