08 april 2020

Crowdfunding

– – – PERSBERICHT – – –

ARS MUSICA VRIENDEN IN ACTIE VOOR MUSICI

VEENENDAAL –  Alle optredens van koren en orkest van Ars Musica zijn geannuleerd vanwege de Corona pandemie. De musici zitten thuis, zonder uitvoeringen, zonder inkomsten. Dat bracht Vrienden van Ars Musica in de benen. Zij bedachten een landelijke Crowdfunding voor musici van Ars Musica. Bij voordekunst.nl bleken zij ook nog eens de eerste te zijn met een dergelijke actie.

Dirk Louter, zakenvriend van Ars Musica, verteld: “In goede tijden hebben de musici van Ars Musica ons hart geraakt. Als vrienden van Ars Musica maken wij ons zorgen over alle musici. Niet alleen omdat ze hun mooie werk niet kunnen doen, maar zeker ook omdat al die talentvolle mensen geen inkomsten meer hebben.”

Initiatiefnemer en vriend van Ars Musica, Herman Stomphorst vult aan: “Omdat de musici eerder ons hart raakten, laten wij nu ons hart spreken. Wij doen dit door een Crowdfunding te lanceren voor de musici van Ars Musica. Natuurlijk hopen wij dat vele mensen hun hart laten spreken en doneren om onze musici in deze moeilijke periode te helpen.” Het is geen actie van Ars Musica zelf. De actie is in gang gezet door een groep Vrienden van Ars Musica. Zij hoorden schrijnende verhalen van musici, die normaal al van een bescheiden inkomen moeten leven. Voor sommigen werd het doen van boodschappen al lastig. Herman Stomphorst: “Dat raakte ons en bracht ons tot het initiatief van Crowdfunding.”

Twee weken geleden zochten zij contact met dirigent en artistiek leider Patrick van der Linden. Al snel ontstond het idee om de Crowdfunding te ondersteunen met een muzikaal initiatief. Natuurlijk werd in deze tijd gekozen voor de Matthäus Passion, waarvan zo veel uitvoeringen geannuleerd zijn. Ruim 50 musici namen vanuit huis koralen uit de Matthäus Passion op. Door een prachtige videomontage is het koraal ‘Befiehl du deine Wege’ te beluisteren op de Crowdfunding website. In de ambiance van de Broedergemeente in Zeist komen alle thuis muzikanten virtueel samen.  Klanken mengen zich en vanuit de virtuele Broedergemeente klinkt het: der wird auch Wege finden, da dein Fuß gehen kann.

De crowdfunding is te vinden op voordekunst.nl of via arsmusica.nl.

– – – EINDE PERSBERICHT – – –