Recensie

14 mei 2019

Passie voor de Passie – Liselotte Pesch

De Matthäus Passion wordt door Bachkenners en -liefhebbers beschouwd als het beste werk van Johann Sebastian Bach. Ook onder het muziekpubliek is de Matthäus geliefd, getuige de grote opkomst bij de jaarlijkse talrijke uitvoeringen in ons land.

In 2018 zorgde de Evangelische Broedergemeente voor de introductie van de Matthäus Passion in Zeist. Ter gelegenheid van het 250-jarig bestaan van de Kerkzaal werd Ars Musica uitgenodigd dit werk, dat Bach ook zelf als zijn dierbaarste werk beschouwde, uit te voeren. Het werd een groot succes met twee uitverkochte uitvoeringen: één avond met hoogtepunten en uitleg en één avond waarin de volledige Matthäus Passion werd uitgevoerd.

Dit jaar werd het Zeister publiek geacht geen uitleg meer nodig te hebben. Op de maandag in de Stille Week voerde Ars Musica onder leiding van dirigent Patrick van der Linden de volledige Matthäus Passion uit, wederom voor een uitverkochte zaal. De prachtige serene, geheel witte kerkzaal leent zich qua ambiance en akoestiek bijzonder goed voor kamermuziek, maar een grote uitvoering zoals de Matthäus Passion blijkt hier eveneens goed op zijn plek. De vierkante kerkzaal maakte dat je je als publiek volledig opgenomen voelt tussen de twee koren, gevormd door het Ars Musica Concertkoor, en de twee orkesten, gevormd door het Ars Musica Orkest (AMO). De jonge koorleden van de Ars Musica Koorschool, het Meisjeskoor en het Jong Vrouwenkoor zorgden vanaf het balkon voor een prachtige, ontroerende aanvulling.

Het lijdensverhaal werd op meeslepende en bevlogen wijze gebracht in een harmonieus samenspel tussen de fantastische solisten, koren en orkesten. De recitatieven, koralen, arioso’s en aria’s sloten mooi op elkaar aan dankzij de bezielende regie van Patrick van der Linden.

Ook Zeist kan nu jaarlijks drie uur lang deelgenoot zijn van het drama, de ontroering en de menselijkheid van het passiestuk uit het Bijbelboek Mattheüs dat door Bach op onnavolgbare wijze op muziek is gezet. De uitvoering door Ars Musica maakt telkens diepe indruk. Een mooie nieuwe Zeister traditie is ontstaan. Volgend jaar: 6 april 2020.

Liselotte Pesch
Voorzitter Zeister Muziekdagen

Volgend jaar zal Ars Musica op 3 plaatsen de Matthäus Passion uitvoeren.
28 maart | Oudewater
Klik hier voor Kaarten