Passie met Ars Musica

Nieuwe ingangen tot de Passies van Bach – en méér

Foto: Mohamed Nohassi

Of je er elk jaar opnieuw naar uitkijkt, of het voor de eerste keer eens wilt proberen: de Matthäus Passie van Bach is een van de meest indrukwekkende meesterwerken van de klassieke muziek. Ars Musica gaat dit jaar de bekende traditie rond Pasen opnieuw vormgeven. Als aanloop geven we een serie van vier grátis livestream concerten, waarin de prachtige diversiteit van klassiek voor iedereen hoorbaar wordt. Daarna presenteren we onze mooiste selectie uit de Johannes- en Matthäus Passie, samengesmeed tot een nieuw en verrassend geheel. Ben je nieuwsgierig aangelegd? Volg dan ook de twee interactieve masterclasses rond de passies. Welk van deze paden je ook bewandelt, Ars Musica is je reisgenoot in klassiek!

Passie voor klassiek | Wonderlijk veelzijdig

Het mooie aan klassiek: er is zoveel schoonheid in zoveel verschillende vormen. Deze serie maakt je deelgenoot van de diversiteit, door onze toegankelijke programmering en toelichting. Alles wat je nodig hebt, zijn je ogen en oren.
Geniet vanuit je luie stoel van deze ideale instap, of gewoon als heerlijke ontspanning. Bach is onze rode draad, en met plezier en afwisseling bouwen we de serie op. Van Sweelinck tot Dvorák, van Mozart tot Stravinsky.
Deze korte concerten zijn gratis te volgen via ons YouTube kanaal

Passie voor detail | Twee masterclasses

Foto: Jan Hordijk

Duik samen met dirigent Patrick van der Linden dieper in de wereld van de Johannes- en Matthäus Passies van Johann Sebastian Bach. Na afloop kennen we het verschil tussen een aria en recitatief, begrijpen we waarom de Johannes anders klinkt dan de Matthäus, en weten we de functie van deze werken in Bachs tijd. Voor de liefhebber en de serieus geïnteresseerde, want er is ruime mogelijkheid om tijdens de masterclasses vragen te stellen.
Patricks keuze voor audio- en videomateriaal van Ars Musica laat de oren spitsen. Beleef het verhaal en de composities op een nieuw niveau.

Passie voor Bach | De traditie opnieuw vormgegeven

Het passieverhaal verteld aan de hand van de mooiste selectie uit Bachs Johannes- en Matthäus Passie. We openen met het verrassende koraal van Ernst Wolf: Jesu, deine PassionAl bekend met Bach of luister je voor de eerste keer? Dit concert opent nieuwe deuren!