Blog

19 maart 2019

Passie voor de passie ~ Marieke Overbeek

De Matthäus Passion. Ik voel me zó klein bij dit werk, dat op alle vlakken zó diep gaat en mij zó ontzettend raakt, dat mijn woorden onherroepelijk tekort schieten. Van begin tot eind sleept zowel het verhaal als de muziek me mee.

Bach heeft niets aan het toeval overgelaten toen hij het werk componeerde. Dat maakt dat het werk het zo waard is om ontelbare keren beluisterd en uitgevoerd te worden. Daarbij vraagt telkens weer iets anders en misschien iets extra’s je aandacht. Het hele werk zit, zoals we Bach kennen, vol met getallensymboliek en retorische affecten. Neem bijvoorbeeld de dertig noten vormende melodie in de aria: ‘Gebt mir meinen Jesum wieder’. Dat verwijst naar de dertig zilverlingen die Judas,de tempel in gooide nadat hij Jezus had verraden.

Ik ontdekte pas waarom de woorden “denn er hat gesagt: Ich bin Gottes Sohn” altijd zo indrukwekkend voor me zijn. Bach laat hier alle stemmen unisono zingen, wat de spottende toon teniet doet van de hogepriesters en Schriftgeleerden, die Jezus in de passage ervoor uitdaagden zichzelf te ‘redden’ en van het kruis af te komen.

Een vergelijkbare passage is ‘Warlich, dieser ist Gottes Sohn gewesen’. Nadat het voorhangsel in de tempel duidelijk hoorbaar is gescheurd en er een aardbeving heeft plaatsgevonden, klinken in deze woorden de verbijstering en het besef dat Jezus écht God was.

Ik heb al veel uitvoeringen van de Matthäus bijgewoond. Echter, met trots en eerlijkheid kan ik zeggen dat de uitvoering, die ik twee jaar geleden bijwoonde, van Ars Musica, me het meest is bijgebleven van alle keren. Met name de aria ‘Mache dich mein Herze rein’ raakte mij diep. Ik vóélde de bezieling van de uitvoerenden in elke vezel van mijn zijn. Er werd een evangelie gebracht op de allermooiste manier. Voor mij een voorproefje van de hemel.

Dit maakt het voor mij een groot voorrecht om hieraan mee te mogen werken. Ik zie er enorm naar uit. Komt u het met mij meebeleven?