Op het podium

Muziek is emotie. Het is de reden waarom we naar muziek luisteren. Een mooie uitvoering is een belangrijk begin, maar Ars Musica maakt muziek in dienst van iets groters: het losmaken van emoties op een plek, in een moment. Dan vindt er echt iets bijzonders plaats.

In onze organisatie – van de koorscholen, het concertkoor tot en met het professioneel orkest – plaatsen we de inzet van talent in het licht van deze overtuiging. Daarom zit muzikale educatie in onze genen. Alles is erop gericht om de schoonheid van de door ons uitgevoerde muziek met elkaar te ontdekken. Het ontsluiten van klassieke muziek voor iedereen: dat is wat we willen!

Soms staat er één werk centraal. In Bachs Matthäus Passion of Haydns Die Schöpfung, bijvoorbeeld, wordt een brede verzameling van emoties gebundeld. In andere projecten geeft de samenstelling van composities ons zélf de kans een emotie in al zijn vormen tot bloei te laten komen.

Van Bach tot nu, van ‘greatest hits’ tot de ‘klassieke verrassing’. Ars Musica is je reisgenoot in klassiek!

Voor iedereen
De programmatische expertise van dirigent Patrick van der Linden is de kracht achter het aanbod van Ars Musica. Door zijn bevlogen toelichting begrijp je wat de muziek los wil maken, zonder de noodzaak van een musicologisch onderbouwd verhaal. Zo weten we kenners, liefhebbers en geïnteresseerden met ons aanbod en onze aanpak aan te spreken.

Ars Musica Orkest

Laat je meevoeren in de verbindingen die we maken tussen genieën als Bach en Beethoven, en nieuwe tijdperken. Wij zijn ook de passende partner voor samenwerking met koren uit het hele land, bij nationale herdenkingen of thematische feestelijkheden.

Ars Musica Kamerkoor

Voor het professionele kamerkoor ligt de nadruk bij de muzikale rijkdom vanaf Johann Sebastian Bach en het klankkleurenpalet van de 19e en 20e eeuw. Ook hedendaagse componisten krijgen onze speciale aandacht.

Ars Musica Concertkoor

Het projectkoor maakt muziek op hoog niveau met gevarieerde programma’s. Naast hoogtepunten uit de koorliteratuur presenteren we zelden uitgevoerde composities of premières.

Aangenaam

Patrick van der Linden, dirigent

Patrick van der Linden is een bevlogen dirigent en muziektheoreticus die als idealistische optimist in het leven staat. Vanuit deze houding onderneemt hij voortdurend initiatieven om kennis over te dragen in muzikale projecten.

Patrick zong van kinds af aan in koren en was al koordirigent in de zesde klas van de middelbare school. Hij studeerde aan het Rotterdams Conservatorium (koordirectie, orkestdirectie en muziektheorie) en aan Hogeschool IDE (Instituut Dirigenten Educatie). Patrick doceert aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag.

Naast een voorliefde voor Bach, Beethoven en Brahms bestudeerde Patrick de muzikale negentiende-eeuwse uitvoeringspraktijk én geeft hij in zijn programmering veel aandacht aan repertoire na 1900. Composities van onder meer Daan Manneke, Geerten Liefting, Dirk Zwart, Hans Lachman en Patrick van Deurzen gingen onder zijn leiding in première.

In 2008 stond Patrick als oprichter en artistiek leider aan de wieg van Ars Musica. Hij richtte daarnaast in 2001 kamerkoor Canticum Amicorum op en is actief als dirigent van het Zeeuws Vocaal Ensemble en het Haags Toonkunstkoor.

Patrick voelt zich musicus in hart en nieren, maar is breed geïnteresseerd: hij studeerde ook economie en verdiept zich graag in andere kunstvormen, filosofie, (kunst)symboliek, geschiedenis en religie.
patrickvanderlinden.com