Op het Podium

13 februari 2020

Op het Podium | Belia, Catharina en Roos van der Waal

In de rubriek “Op het podium” ontmoeten we iedere 2 weken een Ars Musicant die zich voorstelt. Zo ontmoeten we mensen van het orkest en kamerkoor tot de jongsten van de koorschool. Deze week op het podium, drie zusjes die samen op de koorschool in Ridderkerk zitten Belia (13), Catharina (11) en Roos (9).

Als je ze vraagt waarom is het antwoord eensluidend ‘Want zingen is leuk’. Catharina was de eerste die naar de koorschool kwam, 3.5 jaar geleden: ‘Andere koren zijn misschien ook wel leuk, maar hier krijg je echt zangles en wordt er aandacht gegeven aan een goede podiumpresentatie!’ Een jaar later volgde Roos, enthousiast gemaakt door haar zus. Belia heeft net 2 concerten meegedaan, maar vindt het zingen op de koorschool minstens net zo leuk!

Hun hoogtepunt als Ars Musicanten vinden ze allemaal het adventsconcert van 2019. Vooral het zingen met de harp en het klappen bij het Magnificat waren noemenswaardig. Roos: ‘Ja dat klappen was echt zo leuk om te doen! Ik vond eigenlijk dat hele stuk echt heel gaaf.’ Dan stoot Belia ineens Catharina aan: ‘Weet je wat ook leuk was? Groningen! Ik was daar zelf nog niet bij en dat vond ik echt heel jammer! Met die busreis enzo…’ Spontaan moet Catharina even grinniken: ‘We deden onderweg echt heel grappige spelletjes en we gingen allemaal liedjes zingen. Die reis was eigenlijk te kort. En dat concert was ook zo gaaf met dat andere meisjeskoor! Dat zouden we eigenlijk weer moeten doen.’

Momenteel op de koorschool zijn de zusjes druk aan het voorbereiden voor de Matthäus Passion, maar wat vinden ze daar eigenlijk van? Roos: ‘De Matthäus Passion is gewoon leuk! Het zijn tenminste niet allemaal van die kleine stukjes die we zingen. Er zitten grote lijnen in en de melodieën zijn zo mooi.’ Belia valt haar bij: ‘Ja het is zo mooi en voor mij is het m’n eerste Matthäus! Ik heb er echt veel zin in, omdat ik het zo vaak van Catharina en Roos gehoord heb. Nu mag ik eindelijk ook zelf meezingen!’

Toch studeren ze lang niet altijd samen. Catharina kijkt even lachend naar Belia: ‘Oh ja, weet je nog? Pas kwam ik uit school en toen zat jij te studeren en ik ging even meezingen. Was best leuk, maar dat doen we bijna nooit haha! Belia en ik gaan nu naar koor C, maar dan zingen we alsnog andere partijen, dus dan oefenen we liever alleen. En Roos zit in koor A, dus die heeft gewoon heel andere stukken dan wij.’

De meisjes zijn op 28 maart in Oudewater te horen. Voor kaarten voor dit concert; klik hier.

___________________

De Ars Musica Koorschool is een unieke zang- en kooropleiding voor zangers vanaf groep 3 tot en met 20 jaar. De Koorschool bestaat sinds 2008. De twee locaties in Ridderkerk en Gouda hebben samen ruim 40 zangers, die met groot enthousiasme op hoog niveau muziek maken. Onder de Koorschool vallen het Opleidingskoor, koor A, koor B, koor C en koor D. Meer lezen over de koorschool? Klik dan hier.
___________________