Ars Musica Koorschool

De Ars Musica Koorschool is een unieke zang- en kooropleiding voor zangers vanaf groep 3 tot en met 20 jaar.

De Koorschool bestaat sinds 2008. Op de twee locaties in Ridderkerk en Gouda zijn er samen bijna 60 zangers, die met groot enthousiasme op hoog niveau muziek maken. Onder de Koorschool vallen het Opleidingskoor, koor A, koor B, koor C en koor D.

Koor A
Jonge zangers vanaf groep 4 worden in koor A geplaatst. In dit koor wordt muziek geleerd door zingend te spelen en spelend te zingen. Aansluitend daaraan wordt tijdens de repetities en solfalessen spelenderwijs kennis gemaakt met muziektheorie, ‘from sound to symbol’.

Koor B
In koor B worden zangers intensief getraind om hun koorpartijen zelfstandig te kunnen zingen, met goed gebruik van de stem. De solfalessen worden verder uitgebreid en de methodes ‘Jongleren, van blad leren zingen voor iedereen’ en de voor de Koorschool ontwikkelde theoriemethode worden in gebruik genomen.

Koor C
Een zanger van koor C weet wat zangtechnisch nodig is om goed en gezond te kunnen zingen, en kan zichzelf corrigeren, ook in meerstemmigheid. Solfège en theorie zijn vast onderdeel van de repetities, en helpen de zangers hun repertoire beter te begrijpen. De koorstukken van koor C zijn vaak veelstemmig.

Koor D
Jongens die te maken krijgen met de stemmutatie, komen in koor D. In dit koor wordt de ‘nieuwe’ tenor- of basstem ontdekt en ontwikkeld. Koor D-zangers repeteren doorgaans samen met het Meisjeskoor.

Door de wekelijkse repetities en de maandelijkse studieochtenden van de Koorschool is sprake van een grote continuïteit. Naast het in kleine groepen instuderen van de muziek krijgen de zangers ook solfales, solfègeles, theorieles en zangles, waardoor de individuele ontwikkeling van elke zanger nauwlettend wordt gevolgd.

Repetities
Ridderkerk: elke maandagmiddag tussen 16.15 tot 18.00 uur.
Wilhelminakerk, Bourgondischelaan 1.
Gouda: elke donderdagmiddag van 16.00 tot 17.30 uur.
Driestar College, Locatie Zeta, Bleulandweg 492A (tegenover parkeerterrein Calvijnschool).

De repetities zijn wekelijks, behalve in de schoolvakantie. Daarnaast vinden voor koor A, B en C eens per maand studiezaterdagochtenden plaats in Gouda of Ridderkerk.

Contributie
De contributie van de Koorschool bedraagt €40 per maand, gedurende 12 maanden in het jaar.
Daarnaast wordt eenmalig €25 inschrijfgeld in rekening gebracht.

Team
De Koorschool wordt geleid door een team vakkundige mensen: Marjon van der Linden (dirigent), Annemieke Hooglander, Nienke Jordaan, Christine Kortleven, José Marchal en Mathilde Schneider (repetitoren) en Pieter van Breugel, Marjolein Kolkert, Nanette Mans en Annemarie Verburg (zangpedagogen).

Concerten
De Koorschool is uniek te noemen door onder meer de grote diversiteit aan repertoire. Een greep uit het concertrepertoire: jaarlijks klinkt de soprano in ripieno-partij van de Matthäus-Passion van J.S. Bach. De gehele Johannes Passion werd meerdere malen uitgevoerd. Regelmatig wordt Anglicaanse koormuziek geprogrammeerd.

Ook klonk muziek gekoppeld aan Impressionistische schilderkunst, klonken allerhande Psalmencomposities en Duitse, Franse, Italiaanse en Engelse Adventsmuziek uit alle eeuwen. Tevens waren daar Nederlandse premières van ‘Wij bouwen een orgel’ en ‘Feest bij de Bartolotti’s’. Regelmatig worden educatieve voorstellingen opgevoerd over componisten als Händel of Brahms, of vooraanstaande personen uit het verleden als Maarten Luther. Een breed repertoire, vanaf het gregoriaans tot opdrachtcomposities!

Cd highlight

In geuren en kleuren

Ars Musica Koorschool en Meisjeskoor o.l.v. Marjon van der Linden

Een verzameling kerkliederen voor kinderen

Kom erbij

Samen zingen en studeren levert een prachtige band op. Een zanger drukte het eens onovertroffen uit: ‘Bach is cool, man!’ Zing jij graag, wil je je stem ontwikkelen, en ben je bereid om thuis te oefenen? Vul hieronder het inschrijfformulier in.

JongenMeisje

15 juni 2024

12:30 uur - 22:30 uur

5 april 2025

Grote Kerk, Oudewater

10 april 2025

11 april 2025

16 april 2025

Laurenskerk, Rotterdam

Je digitale reisgenoot: overzichtelijk en relevant.

Maak het jezelf gemakkelijk en probeer onze nieuwsbrief.

.