Ars Musica Koorschool

De Ars Musica Koorschool is een unieke zang- en kooropleiding voor zangers vanaf groep 3 tot en met 20 jaar.

De Koorschool bestaat sinds 2008. Op de twee locaties in Ridderkerk en Gouda zijn er samen ruim 40 zangers, die met groot enthousiasme op hoog niveau muziek maken. Onder de Koorschool vallen het Opleidingskoor, koor A, koor B, koor C en koor D.

Team
De Koorschool wordt geleid door een team vakkundige mensen: Marjon van der Linden (dirigent), José Marchal, Annemieke Hooglander, Nienke van Winkelen en Christine Kortleven (repetitoren) en Pieter van Breugel, Nanette Mans, Margreet Rietveld en Annemarie Verburg (zangpedagogen).

Concerten
De Koorschool is uniek te noemen door onder meer de grote diversiteit aan repertoire. Een greep uit het concertrepertoire: jaarlijks klinkt de soprano in ripieno-partij van de Matthäus-Passion van J.S. Bach. De gehele Johannes Passion werd meerdere malen uitgevoerd. Regelmatig wordt Anglicaanse koormuziek geprogrammeerd.

Ook klonk muziek gekoppeld aan Impressionistische schilderkunst, klonken allerhande Psalmencomposities en Duitse, Franse, Italiaanse en Engelse Adventsmuziek uit alle eeuwen. Tevens waren daar Nederlandse premières van ‘Wij bouwen een orgel’ en ‘Feest bij de Bartolotti’s’. Regelmatig worden educatieve voorstellingen opgevoerd over componisten als Händel of Brahms, of vooraanstaande personen uit het verleden als Maarten Luther. Een breed repertoire, vanaf het gregoriaans tot opdrachtcomposities!

Cd highlight

In geuren en kleuren

Ars Musica Koorschool en Meisjeskoor o.l.v. Marjon van der Linden

Een verzameling kerkliederen voor kinderen

Opleidingskoor
Kinderen uit groep 3 en 4 zijn welkom in het Opleidingskoor, dat jaarlijks in januari start.

In het Opleidingskoor leren kinderen zich spelenderwijs muzikaal te ontwikkelen door middel van de solfamethode en de cymbaalmethode. Een repetitie bestaat uit een combinatie van spel, beweging en het oefenen met een eigen cymbaal. Er wordt veel gezongen met de leeftijdsgenoten in de groep. Centraal staat de ontwikkeling van het kind door te werken ‘from sound to symbol’; een prachtige methode voor kinderen die enthousiast zijn over muziek en zelf willen zingen en spelen.

Het Opleidingskoor duurt één jaar, daarna is het mogelijk verder te gaan in koor A van de Koorschool.

Repetities
Ridderkerk: elke maandagmiddag van 16.00 tot 17.00 uur.
Gouda: elke donderdagmiddag van 15.45 tot 16.45 uur.
Er zijn op beide locaties geen lessen in de vakanties.

Contributie
De aanschaf van je eigen cymbaal en methode: € 75 eenmalig.
De contributie voor het geheel aan repetities bedraagt € 25 per maand, gedurende 12 maanden in het jaar.

Koor A
Jonge zangers vanaf groep 4 worden in koor A geplaatst. In dit koor wordt muziek geleerd door zingend te spelen en spelend te zingen. Aansluitend daaraan wordt tijdens de repetities en solfalessen spelenderwijs kennis gemaakt met muziektheorie, ‘from sound to symbol’.

Koor B
In koor B worden zangers intensief getraind om hun koorpartijen zelfstandig te kunnen zingen, met goed gebruik van de stem. De solfalessen worden verder uitgebreid en de methodes ‘Jongleren, van blad leren zingen voor iedereen’ en de voor de Koorschool ontwikkelde theoriemethode worden in gebruik genomen.

Koor C
Een zanger van koor C weet wat zangtechnisch nodig is om goed en gezond te kunnen zingen, en kan zichzelf corrigeren, ook in meerstemmigheid. Solfège en theorie zijn vast onderdeel van de repetities, en helpen de zangers hun repertoire beter te begrijpen. De koorstukken van koor C zijn vaak veelstemmig.

Koor D
Jongens die te maken krijgen met de stemmutatie, komen in koor D. In dit koor wordt de ‘nieuwe’ tenor- of basstem ontdekt en ontwikkeld. Koor D-zangers repeteren doorgaans samen met het Meisjeskoor.

Door de wekelijkse repetities en de maandelijkse studieochtenden is sprake van een grote continuïteit. Naast het in kleine groepen instuderen van de muziek krijgen de zangers ook solfales, solfègeles, theorieles en zangles, waardoor de individuele ontwikkeling van elke zanger nauwlettend wordt gevolgd.

Repetities
Ridderkerk: elke maandagmiddag tussen 16.00 tot 18.00 uur.
Gouda: elke donderdagmiddag van 16.00 tot 17.30 uur.
Er zijn op beide locaties geen lessen in de vakanties.

Daarnaast vinden eens per maand op beide locaties studiezaterdagochtenden plaats. Op deze ochtenden repeteren alle zangers van de Koorschool gezamenlijk van 9.30 tot 12.30 uur (koor B en C) of tot 12.00 uur (koor A).

Contributie
De contributie voor het geheel aan repetities en lessen bedraagt € 35 per maand, gedurende 12 maanden in het jaar.

Kom erbij

Samen zingen en studeren levert een prachtige band op. Een zanger drukte het eens onovertroffen uit: ‘Bach is cool, man!’ Zing jij graag, wil je je stem ontwikkelen, en ben je bereid om thuis te oefenen? Vul hieronder het inschrijfformulier in.

ManVrouw

10 december 2022

19:45 uur - 21:15 uur

Feestelijke Christmas Carols

Oudewater

25 maart 2023

Oudewater

30 maart 2023

Zeist

31 maart 2023

Zeist

1 april 2023

Kampen

5 april 2023

Rotterdam

Je digitale reisgenoot: overzichtelijk en relevant.

Maak het jezelf gemakkelijk en probeer onze nieuwsbrief.

.