Indrukwekkende Johannes voor en door jong en oud

08 maart 2014

Indrukwekkende Johannes voor en door jong en oud

Op zaterdagavond 22 maart was het zover: de langverwachte Johannes Passion in de Oude Kerk te Zeist. De kinderen van de Koorschool stonden letterlijk te springen. De dames van het Jong Meisjeskoor zagen er allemaal mooi uit en waren er ook duidelijk klaar voor. De musici zaten ook in de aanslag om te beginnen met het openingskoor uit Bachs `Zweite Fassung`.

Toen dirigente Marjon van der Linden samen met de solisten opkwam, volgde er een warm applaus uit de volgestroomde kerk. Veel ouders, opa´s en oma´s en stapelbedovergrootouders keken glunderend toen de kinderen zich hadden opgesteld op de zijbalkons van de kerk. In het openingskoor lieten zij zich meteen van hun beste kant horen. De muzikanten waren in het begin nog iets minder zeker van hun zaak, maar zij herpakten zich snel.

Evangelist Jan van Elsacker zong de geschiedenis op een boeiende manier en wist iedereen in de kerk mee te nemen in het Evangelie naar de beschrijving van Johannes. Zo liepen de rillingen over je lijf toen hij zong `Denn es war kalt…` en bij de beschrijving van de geseling kon je de pijn voelen. Ook zijn dialoog met de vertolker van Pilatus was zeer goed. Deze verbeeldingen werden nog eens extra ondersteund door de inbreng van de continuo spelers. Organist Gerben Budding verfraaide af en toe nog enkele akkoorden.

Toen Daniël Hermán Mostert, die de zangpartij van Christus op zich nam, de woorden `Es ist volbracht` op een indringende wijze had gezongen, zette altus Pieter van Breugel diezelfde woorden in de daaropvolgende aria in. In de kerk kon je een speld horen vallen en zelfs de kinderen die toch best lang moesten wachten tussen de delen door luisterden ademloos. Gambist Ralph Rousseau trok ook hun aandacht met zijn zwartgestrikte gamba en speelde prachtig. Het karakteristieke instrument kwam uitstekend tot zijn recht.

De bas Tiemo Wang en sopraan Margreet Rietveld zongen enkele aria´s, beiden met een uitstekende interpretatie en heldere klank en zij beiden werden daarbij ondersteund door de musici die toch zeker niet de gemakkelijkste noten voor hun neus hadden staan. Bij het slotkoor werd duidelijk dat de kinderen van de Koorschool, de dames van het Jong Meisjeskoor, het begeleidingsorkest Ars Musica, de solisten en de dirigente een prachtig geheel waren geworden. Na de slotnoot verscheen er een dankbare glimlach op het gezicht van Marjon. De mensen in de kerk gingen vrijwel meteen staan als teken van waardering. We mogen terugkijken op een bijzonder mooie Johannes Passion, waarbij jong en oud tot hun recht kwamen.

Cor Coppoolse en Irene Bossier (orkestleden)
– Maart 2014-