Interview

30 december 2019

Eindejaars interview met Patrick van der Linden: “We groeien tegen de stroom in!”

Het einde van het jaar is in zicht en dat betekent twee dingen: allereerst dat het tijd is om terug te kijken naar het afgelopen jaar en ten tweede om vooruit te kijken naar het jaar dat voor ons ligt. We spraken met artistiek leider Patrick van der Linden.

Patrick, we kunnen terugkijken op een mooi en druk jaar dat achter ons ligt. Hoe zou jij het afgelopen jaar samen willen vatten?
We groeien tegen de stroom in!
De culturele sector verkeert in zwaar weer. Desondanks konden we prachtige projecten realiseren en groeien we in alle opzichten: artistiek, ons ondernemersnetwerk, onze bezoekersaantallen, onze organisatie.

Het afgelopen jaar telde tal van schitterende momenten. Wat was jouw persoonlijke hoogtepunt?
Dat is altijd een lastige vraag. De realisatie van acht concerten waarin we met het Ars Musica Orkest Mozarts 29e Symfonie uit het hoofd speelden, is wel een hoogtepunt. Ik ben er trots op dat we dit als niet gesubsidieerd orkest voor elkaar hebben gekregen! Onze uitvoering van Ein deutsches Requiem van Brahms in Zeist vond ik ook een hoogtepunt. Het Concertkoor zong zo mooi, to-the-point, accuraat, tekstbewust en dynamisch. En onze Matthäuspassies: het waren drie totaal verschillende uitvoeringen, maar ik geniet daar ieder jaar enorm van.

Voor mij persoonlijk was mijn jubileumconcert het hoogtepunt. Die verbinding met elkaar, door muziek, dat was daadwerkelijk voelbaar, bij publiek en uitvoerenden. En daarvoor maak je toch muziek? Verbinding, delen.

Kun je kort vertellen wat 2020 voor ons in petto heeft?
We hebben onze ‘traditionals’ zoals de Matthäus Passion in Zeist, Kampen en Oudewater of het Adventsconcert in Oudewater of het Nieuwjaarconcert in Dordrecht. Voor de koorschool wordt het weer een heel leuk jaar, met onder meer de vocale vertolking van “Carnival des Animaux” van Camille Saint-Saëns. Ik zie ook uit naar het concert “Verboden muziek” op 2 mei, in het kader van herdenken en bevrijden. Het Concertkoor en het Ars Musica Blaaskwintet (vijf soloblazers uit het orkest) verzorgen dit concert.  En we zijn bezig met de productie van onze najaarsreeks, waarin Symfonie 44 van Haydn, maar ook het Requiem van Fauré uitgangspunt zijn. Daar zie ik enorm naar uit.

Wat staat ons te wachten met het eerste concert van 2020, het jaarlijkse nieuwjaarsconcert in Dordrecht?
Dat is wel een bijzonder programma. Er zal daar één avondvullende compositie klinken, die is opgebouwd uit verschillende werken van componisten als Bach, Mozart, Mendelssohn, Fauré, Rutter, Ešenvalds, enz. We denken dat het zo is geprogrammeerd dat de luisteraar vooral een muzikale verbinding ervaart, en daardoor één verhaal, één muzikaal werk. We doen dit door bijvoorbeeld de hele kerk als decor te gebruiken.

Heb je nog een persoonlijke boodschap aan de lezers?
Ik wens iedere lezer toe wat die mij ook toewenst. En vooral liefde, saamhorigheid, (muzikale) verbinding!

Wat neem je uit 2019 mee naar 2020?
In 2019 hebben we met het orkest voor het eerst een symfonie uit het hoofd gespeeld. Dit gaf voor mij een enorme meerwaarde. Dat gaan we in 2020 ook doen, met zowel koor als orkest. Reserveer alvast in de agenda: 30 oktober 2020, Doelen Rotterdam! Maak het mee!