Concerten

Date : 30 / okt / 2020
Time : 19:15 uur

Hoop doet leven | Ars Musica Orkest, Concertkoor & Klaartje van Veldhoven (19:15 uur)

Laurenskerk, Rotterdam

Met een heerlijk concertprogramma gaat het Ars Musica Orkest op tournee door verschillende zalen en kerken in Nederland. Onder leiding van hun chef-dirigent, Patrick van der Linden, brengen zij een programma vol hoop, met liefde. Het aantal kaarten per concert is beperkt, dus reserveer snel!

Klaartje van Veldhoven
Het orkest begeleidt sopraan Klaartje van Veldhoven in Bachs troostvolle cantate Ich habe genug. Klaartje – een van ’s lands meest veelbelovende sopranen – kruipt in de rol van Constanze Mozart als ze de overrompelende aria Et incarnatus est zingt, die Mozart waarschijnlijk als huwelijksgeschenk voor Constanze componeerde.

Mystiek
De essentie van ons bestaan wordt treffend verklankt in de mystieke klankwereld die de Baltische componist Peteris Vasks weet op te roepen in The Fruit of Silence voor koor en orkest. Het is een compositie die ongetwijfeld overweldigend zal klinken in de hoge gewelven van de Laurenskerk.

Joseph Haydn
We stonden dit jaar plotseling stil en wisten het even niet meer. Vanavond geven we u een muzikaal antwoord. Geen kunstenaar is wat dat betreft zo’n lichtend voorbeeld als de grote Joseph Haydn. Met zijn vakmanschap, levenswil en humor houdt hij ons een spiegel voor. Bij Haydn telt alleen het wij van alle mensen. Zijn kunst laat dit horen en legt dit uit. Je hoort geloof, hoop en vrede. Het Ars Musica voert zijn Symfonie 65 uit. Patrick van der Linden: “Tijdens het luisteren naar deze symfonie ervaar ik een zacht vertrouwen, zuiverheid, integriteit. Bij Haydn is het zo duidelijk: hij ontfermt zich over het allerkleinste, geen noot is overbodig. Dit schenkt troost: alles wat weerloos is, buiten de muzikale context onbeduidend lijkt, is hier van waarde.”

De wereld staat stil
In april 2020 ging het lied De wereld staat stil van Mark Lippe in première. Speciaal voor deze najaarstournee van Ars Musica is dit lied georkestreerd door Lippe. De uitvoering van dit lied maakt de concerten exclusief; we zijn er trots op dat we dit arrangement in première kunnen brengen.

De programmaonderdelen worden op bijzondere wijze met elkaar verbonden waarbij het de musici u zullen verrassen in de muzikale manier waarop deze verbinding plaatsvindt. Het concert duurt ongeveer een uur en is deze avond twee keer te horen in de indrukwekkende Laurenskerk te Rotterdam, om 19.15 uur en 21.00 uur.

Ars Musica: Uw reisgenoot in klassieke muziek!

J.S. Bach – Ich habe genug, BWV 82
W.A. Mozart – Et incarnatus est uit Mis in c klein, KV 427
Haydn – Symfonie 65
Vasks – The Fruit of Silence
Morricone – Gabriel’s Oboe (Inge Ariesen, hobo)
Lippe – De wereld staat stil

Klaartje van Veldhoven, sopraan
Ars Musica Orkest
Ars Musica Concertkoor
Patrick van der Linden, dirigent

Prijzen
Vanwege de COVID-19-restricties is het onmogelijk concerten via reguliere entreegelden dekkend te krijgen. Tegelijkertijd willen we onze concerten voor iedereen toegankelijk houden. Daarom kunt u de concerttickets aanschaffen voor een basisprijs. U kunt er echter ook voor kiezen een hogere prijs te betalen.
Basisprijs: € 29,50

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door Lansigt Accountants