Blog Post

News from us
27 september 2021

Bijzondere hommage aan Haydn van componist Misha Sporck

Componist Misha Sporck (1983) won al verschillende prijzen, waaronder een eerste prijs bij het Bach-compositieconcours en een tweede prijs bij het Prinses Christina Concours, beide in 2000. Hij is ook actief als hoornist en dirigent. Van Ars Musica kreeg hij de opdracht voor de concertreeks Op de schouders van Haydn een orkestratie te maken van twee hommages aan Joseph Haydn, van Claude Debussy en Maurice Ravel. Deze zijn allebei geschreven voor piano.

Hoe wordt de naam Haydn tot klinken gebracht?
Debussy en Ravel componeerden allebei een hommage aan Haydn waarbij de naam Haydn het thema is. De ‘h’, ‘a’ en ‘d’ zijn al notennamen en via een systeem dat ze hanteerden zijn de ‘y’ en de ‘n’ ook naar muzieknoten te vertalen. Hierbij heb ik een korte inleiding in impressionistische stijl gecomponeerd om het thema duidelijk hoorbaar in drie verschillende vormen te laten horen: naast de originele vorm ook de kreeftengang (van achter naar voren) en de omkering van de kreeftengang (in spiegelbeeld). Dit is van toegevoegde waarde, omdat de thema’s soms verborgen zitten tussen andere stemmen, en zeker de kreeftengang en de omkering hiervan soms moeilijk te herkennen zijn.

Hoe ging je te werk bij de orkestratie?
De orkestratie is voor het klassieke symfonieorkest. Dit sluit goed aan bij Haydn maar past minder goed bij het impressionistische orkest. Zo ontbreekt er bijvoorbeeld een dwarsfluit die bij Debussy altijd een grote rol krijgt in zijn muziek. Maar met het toevoegen van een harp heeft het orkest direct al een meer impressionistische klank. Ik heb dan ook eerst naar werk van Debussy en Ravel gekeken om te zien hoe ze voor harp componeren. In de sonate voor dwarsfluit, altviool en harp van Debussy en in het ‘Introduction et Allegro’ van Ravel, heeft de harp een centrale rol. Daarna heb ik deze centrale rol voor de harp toegepast in de orkestratie van de pianowerken. Ook het gebruik van flageoletten (laten klinken van boventonen) bij de strijkers komt veelvuldig voor in de impressionistische muziek. Door het gebruik van enkele kenmerkende technieken uit deze stroming denk ik dat de orkestratie ook impressionistisch aandoet.

Waarom past jouw stuk zo goed bij het thema ‘Op de schouders van Haydn’?
Het thema is de vertaling van ‘Haydn’ naar muzieknoten. Daarbij is de bezetting van het orkest zoals die was in de tijd van Haydn, met alleen een harp toegevoegd. Haydn is de componist die de symfonie als muzikale vorm groot heeft gemaakt (naast dat hij de grondlegger is van het strijkkwartet). Daarom is het mooi om het pianowerk van Debussy en Ravel in de vorm te gieten van het symfonieorkest zoals Haydn het kende.