20 november 2018

Ars Musica Koorschool ~10 jaar

Familie Kortleven uit Gouda die vanaf het begin van de start in Gouda kinderen op de koorschool heeft gehad, hebben we gevraagd een terugblik te geven op de koorschool.

Waarom zijn jullie lid van de koorschool?
“Onze kinderen zijn lid van de Koorschool omdat wij als ouders hen een goede muzikale basis mee wilden geven. We wilden hen liefde voor klassieke muziek bijbrengen. De Koorschool begon in Gouda toen onze oudste twee kinderen 9 en 8 jaar oud waren. Later volgden ook de andere kinderen. Op dit moment zitten er nog vier van onze vijf kinderen op het koor, waarvan één op de Koorschool en drie op het Meisjeskoor.”

Hoe hebben jullie je op muzikaal gebied ontwikkeld op de koorschool?
Anne-Marie: “We krijgen zangles en je leert over de achtergrond van de muziek.” Christine vult aan: “Je leert veel dingen over stemgebruik.”
Mariska noemt de sfeer op de Koorschool. “Daar krijg ik energie van.”
Bastiaan, de jongste telg van de familie, leert ook veel op de Koorschool. Hij noemt lage ademhaling en houding als punten die hij heeft geleerd.

Wat vond je het mooiste concert?
Mariska vond het Lutherconcert in Boskoop heel leuk. Op dit concert werd een verhaal verteld over Luther dat in het teken stond van de Reformatie. Verschillende kinderen van de Koorschool speelden hierin een rol. Mariska speelde de rol van de oudste dochter van Luther.
Christine noemt de uitvoering van de Johannes Passion in maart 2018 in Alphen a.d. Rijn, o.l.v. Gerben Budding. Toen zong alleen het Meisjeskoor met een paar gastzangers van het Concertkoor. De Koorschool zong alle koralen mee.
Anne-Marie geniet er van als er oratoria worden uitgevoerd, zoals Johannes en Mattheus Passion.
En Bastiaan vindt alle concerten mooi.

Wat vind je fijn aan de Koorschool/het Meisjeskoor?
Anne-Marie: “Door de zanglessen krijg je persoonlijke aandacht. Wat ik waardeer aan de Koorschool is dat je door intensief studeren en repeteren concerten van goede kwaliteit neer kan zetten. Daarnaast ervaar ik het Meisjeskoor echt als een soort vriendengroep. Van het wekelijkse repeteren krijg je energie.”
Mariska zat tot de zomervakantie op koor C van de Koorschool. Nu zit ze op het Meisjeskoor. In de loop van de tijd is ze de leerpunten die ze aangereikt krijgt tijdens de zanglessen op de studieavonden meer gaan waarderen.
Bastiaan is net overgegaan naar koor B en kan zich daar weer verder ontwikkelen.

Familie Kortleven