Zomerlicht

Van heerlijk intens tot prachtig zacht

Zomerlicht, een briesje, het ruisen van bomen, de zangerige lijn van een leeuwerik. Met dit natuurbeeld begint The Lark Ascending van Ralph Vaughan Williams. De vioolsolo beeldt op virtuoze wijze zowel de roep als de vlucht van de vogel uit. Hoor hoe leeuweriken al zingend tot grote hoogten stijgen om daarna in stilte weer neer te dalen.

Honderd jaar geleden klonk het werk in de befaamde orkestversie voor het eerst. Een recensent van The Times schreef: ‘It dreamed itself along’. In datzelfde concert werd ook het beroemde Concert voor twee violen van Johann Sebastian Bach uitgevoerd. Deze verfrissende combinatie laten we opnieuw horen.

‘Een zacht, zich eindeloos vernieuwend gesprek tussen de verschillende secties van het orkest’ – zo werd het thema van Pastorale d’été (Zomerpastorale) van de Zwitsers-Franse componist Arthur Honegger eens omschreven. Een prachtige reflectie op The Lark Ascending.

In dit afwisselende programma geven de stemmen van het Ars Musica Concertkoor het licht, of lux, ook op andere manieren betekenis. De Letse componisten Esenvalds en Vasks, en de Sloveense componist Makor brengen een eeuwig en vredig licht tot klinken. Esenvalds’ compositie Stars is een ode aan de sterren, die dankzij de verrassende klankcombinatie zeker tot uw verbeelding zal spreken.

Beeld: ST-DUO & Aditya Saxena

Zomerlicht - Van heerlijk intens tot prachtig zacht

Ralph Vaughan Williams
The Lark Ascending
Andrej Makor
Lux beata trinitas
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Verleih uns Frieden
Arthur Honegger
Pastorale d’été
Eriks Esenvalds
Stars
Johann Sebastian Bach
Concert voor twee violen
Johannes Brahms
Selig sind die da Leid tragen
Pēteris Vasks
Dona nobis pacem
Johan Olof, viool
Ars Musica Concertkoor
Ars Musica Orkest
Patrick van der Linden, dirigent

Je digitale reisgenoot: overzichtelijk en relevant.

Maak het jezelf gemakkelijk en probeer onze nieuwsbrief.

.