Muziek voor Sint Jansdag

Jaarlijks wordt op 24 juni de geboorte van Johannes de Doper herdacht. In het jaar dat Gouda 750 jaar stadsrechten viert krijgt deze Sint Jansdag extra cachet door een concert in de Goudse Sint-Janskerk. Stadsorganist Gerben Budding componeerde en compileerde een doorlopende muzikale voorstelling over het leven van de stadspatroon van Gouda, Johannes de Doper. Enkele Goudse Glazen met betrekking tot Johannes de Doper spelen hierbij een belangrijke rol.

Zowel het publiek als de musici trekken tijdens dit programma van het schip van de kerk naar het koor van de kerk. Op deze manier ontstaat er een Sint-Jansdag-processie in nieuwe stijl.

Naast de door de stadsorganist gecomponeerde muziek bevat de voorstelling ook muziek uit de 16e eeuw én muziek van de gerenommeerde componist Daan Manneke.

Uitvoerenden zijn het Ars Musica Orkest, Ars Musica Koorschool en Meisjeskoor, Ensemble Piacevole, sopraan Nanette Mans en trompettist Sebastiaan Haverkate o.l.v. dirigent Gerben Budding. Uiteraard zijn ook de orgels van de Sint-Jan te horen.

Beleef deze bijzondere muzikale voorstelling mee in de Goudse Sint-Jan!

Première 'Johannes de Doper'

Gerben Budding