Bach voor en na

‘Onuitsprekelijk mooi, muziek van hartverscheurende en onwaarschijnlijk toepasselijke lyriek’, zo beschrijft een Britse historicus Bachs muziek. Tot op de dag vandaag is de mate waarin Bachs muziek wordt gespeeld, gezongen en niet te vergeten bewerkt, ongeëvenaard groot.

Johann Sebastian Bach bewerkte zelf ook, meestal muziek van tijdgenoten. Tilge Höchster, meine Sünden, de Bachbewerking van Pergolesi’s beroemde en beminde Stabat Mater vormt het hoogtepunt van het concert. Het kan niet anders dan dat de prachtige, geschoolde stemmen van het Ars Musica Meisjeskoor zullen ontroeren met deze intense muziek.

Als jonge musicus legde Bach een voettocht van bijna 400 kilometer af om het spel van de beroemde Dietrich Buxtehude te kunnen horen. De ontmoeting tussen deze twee componisten laten we opnieuw horen.

Bach kan nauwelijks los gezien worden van zijn muzikale grootvader Heinrich Schütz. Hij bewonderde Schütz en zijn invloed is voelbaar in Bachs muziek. Het meisjeskoor zingt drie fascinerende koorwerken van Schütz.

Geniet van de schoonheid van eenvoud. Verbaas je over de rijkheid in klank van onze zangers en klavierspeler.  En begrijp waarom Bach – nog steeds – als begin en einde van alle muziek wordt gezien.

Bach voor en na

Buccinate in neomenia tuba
Jubilate Deo in chordis
H. Schütz