Master en Pupil
Op 18 en 19 januari 2013 vond dit bijzondere project plaats. Het concept was gebaseerd op de fascinerende film ‘The Master and his Pupil’, die op een unieke wijze de overdracht visualiseert van muzikale kennis, van een kunstvorm, van een métier, van macht en van inspiratie. De documentaire volgt een masterclass onder leiding van de befaamde Russische dirigent Valery Gergiev.

Ook bij het Master en Pupil-project draaide alles om de muzikale overdracht van een master op zijn of haar pupil. Amateurzangers werden gekoppeld aan professionele leden van het Kamerkoor, waardoor zij van zeer nabij de kneepjes van het vak konden leren. Daarnaast was er plek voor gevorderde koordirectiestudenten om het dirigeervak af te kijken bij dirigent Patrick van der Linden. Het project werd afgesloten met een slotconcert waar onder andere ‘Singet dem Herrn ein neues Lied’ van Johann Sebastian Bach, ‘Warum ist das licht gegeben’ van Johannes Brahms en ‘Immortal Bach’ van Knut Nystedt werden uitgevoerd.
Het project zal in 2015 zijn vervolg krijgen.

Bachs Zilveren Bruiloft
Deze voorstelling is speciaal voor basisschoolkinderen uit de bovenbouw. Met een kleine bezetting van vier Kamerkoorleden, een klavecinist en een celliste wordt het vijfentwintigjarig huwelijksjubileum van Johann Sebastian Bach en zijn vrouw Anna Magdalena uitgebeeld. Deze voorstelling is vooral erg educatief omdat de kinderen bij het spel betrokken worden en zo hun eigen muzikale inbreng hebben. De voorstelling kan op één dag tot wel vier keer opgevoerd worden en is goed te combineren met een avondconcert van De Familie Bach.

Calvijn en de psalmen
Was ‘Bachs Zilveren Bruiloft’ speciaal op de kinderen gericht, dit project is bedoeld voor havo- en vwo-leerlingen met CKV.  Vijf leden van Kamerkoor Ars Musica schetsen in één lesuur begeleid door een luitist de ontwikkeling van de kerkmuziek tot en met omstreeks Calvijn. Zo krijgen de leerlingen een beeld van de liturgische en harmonische veranderingen en kunnen ze de psalmen plaatsen binnen de geschetste context. Bijzondere koormuziek wordt daardoor dichter bij de belevingswereld van jongeren gebracht.

Romantiek
Dit betreft eveneens een project voor Havo- en Vwo-leerlingen met KCV. Bijzonder aan dit project is dat het zowel de muziek als de schilderkunst omvat. De leerlingen krijgen uitleg over en voorbeelden uit de liedkunst in de Romantiek, waarbij een professioneel kunstenares een schilderij maakt naar aanleiding van het gezongene. De leerlingen gaan ook zelf actief aan de slag met muziek en kunst. Dit maakt ‘Romantiek’ tot een bijzonder interactief programma.

Wij bouwen een orgel
De Koorschool doet in dit Singspiel een boekje open over de manier waarop een orgel in elkaar steekt. Verschillende orgelstemmen laten ‘persoonlijk’ van zich horen maar ook het orgel in zijn totaliteit komt in volle glorie tot zijn recht. Alle stemmen worden vertolkt door leden van de Koorschool. Een educatieve voorstelling voor kinderen vanaf 4 jaar, maar ook voor volwassenen nog interessant.