Margreet Rietveld en de Matthäus Passion

30 maart

Wie ben je en wat is jouw rol bij de Matthäus Passion in april van Ars Musica?

Ik ben Margreet Rietveld, ik zing de sopraan-aria’s en de koordelen van koor 2.

Welke deel uit de Matthäus Passion spreekt jou het meeste aan en waarom?

Dit is natuurlijk een onmogelijke vraag, want bij mij verschilt het meestal per concert. Maar een deel waar ik vrijwel altijd heel gelukkig van word is de alt-aria ‘Sehet Jesus hat die Hand’ met het prachtige
recitatief ‘Ach Golgotha’ ervoor. De tekst van het recitatief is zó mooi bedacht, en de aria is voor mij zo’n samenvatting van de boodschap van de Matthäus. Daarnaast swingt de orkestpartij gewoon de pan uit en word ik altijd helemaal vrolijk van die ploppende fagot en die orkestleden die zo lekker zitten te toeteren!

Waar zie je het meeste naar uit?

Ik zie het meeste uit naar het gezamenlijke gevoel van ‘hier gebeurt iets heel bijzonders, we zijn er gewoon live bij en we voelen het allemaal’. Zo’n magisch moment, waarbij er alleen de muziek is en je even ervaart dat de hemel dichterbij is dan oorlog, ziekte en andere narigheid, dat is het mooiste van samen muziek maken. En die momenten gaan er zeker komen tijdens de Matthäus!