Johan Olof en de Matthäus Passion

22 maart

Wie ben je en wat is jouw rol bij de Matthäus Passion in april van Ars Musica?

Ik ben Johan Olof en ik ben de concertmeester van Ars Musica. Ik ben verantwoordelijk voor de manier van strijken en spelen bij de strijkers. Dat hangt natuurlijk erg samen met de wensen van Patrick. Dus de concertmeester overlegt namens het orkest veel met de dirigent. Ook ben ik verantwoordelijk voor de stemming in het orkest. Dan bedoel ik in de eerste plaats dat iedereen zijn instrument op dezelfde toon stemt. In de tweede plaats dat er een goede sfeer heerst in het orkest. Ook speelt de concertmeester eventuele solo’s die voorgeschreven zijn door de componist. In de Matthäus Passie zit een prachtige solo in de aria Erbarme dich.

Welke stuk uit de Matthäus Passion spreekt jou het meeste aan en waarom?

Er zijn heel veel momenten die mij aanspreken in de Matthäus Passie. Soms zijn het prachtige aria’s zoals Aus Liebe will mein Heiland sterben, soms zijn het korte momenten in recitatieven die zeer beeldend de situatie of een woord schetsen zoals de woeste menigte die door elkaar roept in Sie schrieen of de verklanking van het woord kreuzigen in Und da Sie hin verspottet hatte.

Waar zie je het meeste naar uit?

Ik zie het meeste uit naar het spelen van de aria Erbarme dich en het luisteren naar de aria Aus Liebe will mein Heiland sterben.