21 oktober 2014

BACH AAN HET WOORD

Ademloos,

zo zaten de mensen in Goes naar Gerben Budding te luisteren. Hij speelde, op het kistorgeltje, midden in de indrukwekkende Kerk van de Heilige Maria Magdalena in Goes, de koraalbewerking over ‘Christe, der Du bist Tag und Licht’ uit de Neumeister Sammlung. Johann Sebastian Bach was het centrale thema van het concert, nergens werd dat beter uitgebeeld dan in dit moment. En Bach laat niet na, 264 jaar na zijn dood, om te verwijzen naar zijn grote inspirator: Christe!

Het hele concert was daaraan ondergeschikt en daaraan dienstbaar. Es ist das Heil uns kommen her, klonk het aan het begin. Brahms verklankte dat als een volwaardig leerling polyfonie, een waardig Bach-adept. Mendelssohn, Schütz, Cornelius en Wesley omlijstten de twee hoofdwerken van de avond: Der Geist hilft unsrer Schwachheit auf (Romeinen 8: De Geest bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen) en het motet ‘Lobet den Herrn.

Dirk Zwart leverde een prachtige nieuwe compositie ‘Onze Vader’, een perfecte verklanking van de woorden, zoals Bach dat ook altijd deed. Nee, niet in barok idioom, maar daarom niet minder indrukwekkend.

Joseph Rheinberger sloot af: Bleib bei uns, denn er wird Abend werden’, een gebed om bescherming in de donkere nacht op weg naar huis.

De uitvoering van al deze werken door het Kamerkoor Ars Musica was indrukwekkend, het koor van Patrick van der Linden presteerde onder zijn leiding op hoog niveau. Een lang programma, van begin tot eind muzikaal hoogwaardig, gedisciplineerd en plechtig. Een liturgisch concept dat herhaald moet worden.

Vooraf aan het concert oefenden een 70-tal enthousiaste zangers uit de regio op 2 bekende Bachkoralen. Laat de alt stralen, zei Astrid Krause. Die bas moet achter uit je nek komen, instrueerde Ralph Koreman. Wij geven diepte aan het geheel, wij zijn het fundament.

BACH AAN HET WOORD een sprankelend concept, gelukkig voor meerdere jaren gepland.

Volgend jaar verder………….

Pleun Eikelboom